Lyhyesti
Partion jäsen Pekka ajoi vuoden (toiseksi) pisimpänä yönä 70-vuotiaalla yksivaihteisella luottopappiskallaan Oulusta Jyväskylään yksin noin 400 kilometrin siivun samoilla silmillä taukoineen n. 19,5 tuntiin.
Pitkästi
Fillarifoorumin hieman pidempiin matkoihinkin erikoistunut nimimerkki mkpaa lanseerasi vuoden 2013 syksyllä Suomeenkin Talvipäivänseisausajon, jossa vuoden pisimpänä yönä pyritään ajamaan mahdollisimman pitkä matka:
"Lähtö auringon laskiessa ja maalissa pitää olla auringon noustessa. Minimimatka 150 kilometriä. Saa ajaa yksin tai porukalla."
Vuonna 2014 Talvipäivänseisausajo järjestettiin toista kertaa, ja joidenkin rajoitteiden vuoksi sitä aikaistettiin yhdellä yöllä lauantain ja sunnuntain (20.-21.12.) väliselle yölle. Nyt sääntöjä oli tullut aloitusviestiin jo lisää:
"Liikkeelle saa lähteä, kun aurinko laskee Tampereella (15:04) maalissa pitää olla auringon noustessa Tampereella (9:43). Minimimatka 150 km ja saa ajaa yksin tai ryhmässä. Yksi tauko korkeintaan 2 tuntia ja viimeisten 2 tunnin (7:43-9:43) aikana pitää ajaa vähintään 20 km."
Partion ehkä se kaikista pöljin jäsen Pekka tuumi, jotta voisihan tuota pappiskan veivata käyntiin ja ajella jonnekin ihan fiiliksen mukaan ilman sen kummempia tavoitteita. Edeltävinä öinä ei muiden kiireiden vuoksi oikein ehtinyt nukkumaan kunnolla ja pikkujoulujakin oli kovasti tarjolla, joten valmistautuminen oli taas kerran täysin kohdallaan. No, joulutorttuja ja pipareita oli mätetty sen verran, että Pappiskankin laadukkaan hollantilaisen penkin jouset notkuivat ja kitisivät öisillä kotiinpaluureissuilla normaalia enemmän.
Hollantilaisia jousia. Kuvan jeesusteippi ei liity tapaukseen. Kuva: Pekka |
Edeltävänä iltana n. klo 22:29 alkaen Pekka yritti vielä houkutella muita Partion jäseniä mukaan ajelemaan. Käytiin jotakuinkin seuraavanlainen keskustelu:
<px> Huomenna lenkille klo 14:04?
<Riq> Vois, minkälaista lenkkiä ajattelit?
<px> Fiiliksen mukaan. Jos vaikka Kajjaaniin, Kuopioon tai Jyskylään aamupalalle
<Riq> Kuullostaa aikasta pitkältä :)
<Riq> Nyt on kyllä myönnettävä et on liian hapokasta :)
<px> Jos hapottaa nii kukkaa ei pakota jatkamaan :)
<px> Vois ny ainakin Pappiskan ekan kakssatasen ajjaa. Jos siltä tuntuu. Jos ei niin ei.
Tämän jälkeen Partio hiljeni, joten Pekka (aivan oikein) päätteli, ettei seuraa olisi tulossa mitenkään liikaa, ja jatkoi pikkujouluihin keskittymistä.
Pikkujoulujen jälkeisiltä unilta P nousi n. klo 12 hujakoilla, ja söi iltapäiväpalaksi lautasellisen puuroa. Sitten siinä hiljalleen vilkaisi vähän tiekarttoja ja laittoi viestiä parille tuttavalle Kuopioon ja Jyväskylään, josko siellä oltaisiin sunnuntaina paikalla siinä harvinaislaatuisessa tapauksessa, että fiilis toisi Pappiskan jompaan kumpaan kaupunkiin saakka. Kummastakaan ei vastattu vielä tässä vaiheessa.
P nakkasi niskaan jotain kamppeita ja reppuun kiviä lisäpainoksi, ettei liian helpolla pääsisi. Oikeasti reppuun meni yksi Buffi, pari työkalua, pankkikortti, suklaa- ja myslipatukoita sekä kolme puolen litran vesipulloa. Tarakalle muovipussiin sujahti toiseen Buffiin käärittynä pumppu ja pari muuta työkalua sekä vähän lisää evästä.
Pappiskaa käynnistellessä P bongasi kampien olevan taas löysällä. Ei muuta kun Fauberia auki naputtelemaan ja keskiötä kiristämään. Tässä hommassa tuhrautuikin taas aikaa, ja klo 14:04 starttiin oli enää aivan turha pyrkiä.
On tätä ennenkin auki ja kiinni naputeltu. Kuva: Pekka |
Matkaa taitettu jo 900 metriä! Klo 14:35. Kuva: Pekka |
Nättiä perioululaista talvilähiömaisemaa. Kuva: Pekka |
Hieman ennen Kempelettä vastaan tuli toivottu vieras. Kuva: Pekka |
Tunnelmallista talvimaisemaa à la Kempele. Kuva: Pekka |
Valtateiden 4 ja 8 kiertoliittymä Haaransillalla tavoitettiin noin tunnin ja 24km ajon jälkeen. Pappiskan keula jatkoi suoraan etelään Nelostien vartta. Selvä, mennään siis sinne. Pian oli aika pitää ensimmäinen pikainen juomatauko. Ja samantien tajusi, ettei ole kovinkaan järkevää pitää juotavaa vain repussa. Mutta eihän Pappiskassa mitään juomapullotelineitä ole, ja jos olisikin, jäätyisi vesi siinä. Juomareppu olisi voinut olla hyvä valinta, mutta se oli jo myöhäistä. Ennakoitavissa siis oli jo tässä vaiheessa tuleva melkoinen nestehukka ja kaikki muutkin neste-eläimet. Keskiökin oli jo löysällä ja klappasi entiseen malliin. Aivan turha kiristysoperaatio ja puoli tuntia menetettyä ajoaikaa! Mutta nättiä oli yhä, ja suhteellisen myötäinen tuulikin! Tällaistahan jatkaisi vaikka kuinka pitkään!
Nättiä vanhaa Nelostien pohjaa, joka nykyisin palvelee mm. pyöräilyreittinä. Klo 15:37. Kuva: Pekka |
Edelleen on nättiä. Vasemmalla Nelostien ajorata. Klo 15:56. Kuva: Pekka |
Kunnes yhtäkkiä edessä olikin paljon pelätty ja parjattu Nelostie. Se itse. Asfaltti-inferno. Tylsää ja suoraa valtatietä lähes loputtomiin. Liikennettä enemmän kuin Urjalan kuuluisalla Taikayöntiellä. Rekkoja. Leveä piennar, mutta pientareella olevan lumikerroksen alle kätkeytyy iki-ihana tärinäraita, jonka sijainti ei tietenkään ole vakio. Siellä ajo ei siis käy mitenkään päinsä ihan jo tärinäraita-ansan vuoksi, mutta myös jo mainitun lumikerroksen heikentäessä jopa Pappiskan ohjattavuutta varsin kriittiselle tasolle. Olisihan se kiva yhtäkkiä horjahtaa takaa paahtavan rekan keulakoristeeksi..?
Nelostien ihanuutta ei tarvinnut kärsiä tässä vaiheessa kuin kolmisen kilometriä, kunnes päästiin jälleen vanhalle Nelostielle ja sen jatkeena toimineelle Temmeksen kevyen liikenteen väylälle. Pari senttiä irtolunta edellisen aurauksen jälkeen ei haitannut sitten mitään.
Temmeksen huikeaan keskustaan saavuttaessa olikin sitten päivän toisen reittipäätöksen aika. Tässäkään vaiheessa ei Kuopio eikä Jyväskylä ollut vastannut vielä mitään. Osin hetken mielijohteesta Pappiska kääntyi oikealle Mankilan suuntaan pitkin Vanhantienvartta, ja ohjautui sieltä Kiljontietä pitkin Rantsilaan. Pimeää oli. Niin pimeää, että huomasin vasta tätä kirjoittaessani ja kartasta teiden nimiä tarkistaessani, että olin näemmä ajellut pitkän matkaa aivan Siikajoen vartta jokea ollenkaan huomaamatta.
Mørk og spennende - Pimeää ja jännää, klo 17:12. Kuva: Pekka |
Niin vain sekin pimeä osuus lopulta päättyi ja Rantsila Cityn valot alkoivat valaista taivaanrantaa. Rantsilassa oli tarjolla noin 70km matkailun jälkeen ensimmäinen vesi- ja energiatäydennyspaikka, K-market Rantsila. Nappasin kyytiin banaanin ja pari croissantia. Kassalla pyysin saada täyttää vesipullot, ja sehän onnistui näppärästi. Siinä samalla tuli poristua ajeluista, ja ystävällinen myyjä ihmetyksestä ja järkytyksestä toivuttuaan sponsoroi mukaan vielä kolme karjalanpiirakkaa. Suuret kiitokset siis K-Market Rantsilalle, täällä käydään vielä toistekin! :)
Ystävällinen sponsorimme K-market Rantsila. Kuva: Google Maps |
Juuri aurattu Hyttikosken teräsristikkosilta. Klo 18:03. Kuva: Pekka |
Sillan ylityksen jälkeen jatkettiin Jylhänrannantietä, ja kohta oli pakko siirtyä Nelostielle. Sitä ennen tuli pidettyä pieni juomatauko ja tarkistettua viestit. Kuopiosta oli vastattu, ettei siellä olla paikalla, vaan pitäisi polkea Helsinkiin asti. Jyväskylästä ei vastausta kuulunut vieläkään. Selvä, tässä vaiheessa tuli sitten päätettyä, että kruisaillaan Nelostietä mukaillen etelään niin pitkään kuin fiilistä riittää ja jäädään sitten vaikka jollekin 24h huoltoasemalle odottelemaan sopivaa bussia takaisin Ouluun.
Tässäkään vaiheessa en vielä edes uskaltanut ajatella Jyväskylään asti ajelua. Se oli henkisen jaksamisen kannalta varmaankin oikein hyvä strategia. Jyväskylään oli kuitenkin lyhintäkin reittiä vielä 263 kilometriä matkaa jäljellä, ja se olisi siis yhtämittaista Nelostietä, tuota kauhujen Via Dolorosaa. Nelostie valikoitui muutenkin oikeastaan ainoaksi realistiseksi vaihtoehdoksi nimenomaan taukopaikkojen vuoksi. Pulkkilan ABC olisi auki klo 6-24, Kärsämäen Siwa klo 22 saakka, Pyhäjärven ABC niin ikään 6-24, Pihtiputaan Shell 24h, Viitasaaren ABC 24h ja Hirvaskankaan 24h ABC sekä Shell olivat hyviä tukipisteitä. Ja vaikka pyrinkin välttämään ABC-mafiaa viimeiseen asti, tällaisilla reissuilla niitä vain on joskus pakko käyttää hyväksi.
Pulkkilassa vesivarastoja täyteltiin 98,5km mittarissa jälleen K-Marketilla noin klo 19, joten ABC:n palveluihin tukeutumiseen ei tarvinnut vielä sortua.
Jyväskylään matkaa 238km, Kärsämäellekin vielä 25km. Klo 19:34. Kuva: Pekka |
Pappiska Pihtiputaalaisella pensa-asemalla parkissa klo 00:27. Photo: Pekka |
Pian Pihtiputaalta jatkamisen jälkeen vierelle ajeli punainen pakettiauto vänkärin ikkuna auki. Nuorehko jätkäporukka sieltä ensin ehkä hieman vittuillen kyseli että riittääkö ketjua, mutta kun meinasin polkevani Jyväskylään, niin tuntui asenne muuttuvan ja Oulusta lähdön kuultuaan tarjosivat jo kyytiä perille, tai ainakin Viitasaarelle asti. Pyöräkin kuulemma mahtuisi helposti pakettiauton kyytiin. Kieltäydyin kohteliaasti ja pojat toivottivat hyvää matkaa. Sitähän se myös oli :)
Vähitellen Pihtiputaalta alkaen ja etenkin myöhemmin Viitasaarelta eteenpäin maasto alkoi olla jo hieman mäkisempää, ja jyrkemmät mäet olivat välillä melkoista vääntämistä Pappiskan 46-20 -välityksellä. Se oli kyllä kaikesta huolimatta juuri sopiva välitys. Renkaina edessä oli 46-millinen Spessun Renegade, joka juuri ja juuri mahtui lokarin aisojen väliin. Vähän turhan leveä juuri siitä syystä, että renkaan kerätessä nuoskalunta lokarin aisat kuorivat ylimääräiset pois ja heittivät koko ajan lunta kastelemaan nilkkoja ja kenkiä. Jonkinlaiset säärystimet olisivat olleet poikaa, ja mietinpä jossain vaiheessa hakevani kaupasta pienet hedelmäpussit nilkkoja suojaamaan. Jäi tekemättä, ehkä olisi kannattanut. Ehkä joskus investoin säärystimiin?
Myös takalokari keräsi lunta aika hyvin. Tässä enimmät on jo potkittu pois. Klo 01:08. Kuva: Pekka |
Hiljainen Nelostie on loppujen lopuksi aika mukava ajettava. Ei-hiljainen Nelostie ei taas ole. Klo 01:08. Kuva: Pekka |
Viitasaaren ABC klo 02:10. Kuva: Pekka |
Upea vanhan Nelostien 1860-luvun nälkävuosina hätäaputöinä rakennettu vanha kivisilta Niinilahdessa. Oikealla valaistu nykyinen Nelostie. Klo 03:17. Kuva: Pekka |
Hirvaskankaalla olin noin klo 05:45 ja kun aikaa oli vielä reippaasti, käänsin Pappiskan keulan kohti Suolahtea tielle 69 tarkoituksenani ajaa Laukaan kautta tietä 642 Jyväskylään ja jätin Nelostien viimein taakseni. Enää sille ei toivottavasti tarvitsisi ihan hetkeen palata. Oikeasti, yön pimeinä ja hiljaisina tunteina tie on jopa ihan ajettava, ja koko illan, yön ja aamun jatkuneen lumisateen seurauksena se oli ainoa vaihtoehto. Olisin mieluusti ajellut paljon enemmän vanhan Nelostien mutkia, mutta jos näin olisin tehnyt, en olisi varmaan vieläkään perillä. Kesällä niitä voisi sitten tutkia enemmänkin!
Hirvaskankaalla vietin varmaankin reissun pisimmän yhtämittaisen tauon, ehkä noin 10 minuuttia, ja sekin oli aivan liian pitkä. En vain ymmärrä, miten jotkut voivat pitää 20-30 minuutin taukoja (tai pidempiäkin) talvilenkeillä ja sitten jatkaa kuin tyhjää vain. Minä jäädyn. Aivan totaalisesti ja konkreettisesti. Nytkin 10 minuutin tauon jälkeen liikkeelle lähtö oli aivan käsittämättömän hirveää. Tärisin horkassa hampaat kalisten vaikka pakkasta oli vain kaksi astetta ja yritin polkea lisää vauhtia, saada sykettä nousemaan ja lämpöjä palaamaan kroppaan. Muutaman minuutin kärsimysnäytelmän jälkeen lämpö oli jälleen päällä, ja kaikki hyvin. Onneksi on olemassa ylämäkiä :)
Tie 642 oli ensimmäiset ~15 km varsin liukas. Ja se olikin ainoa pätkä millä nastoja olisin ehkä kaivannut. Lopuilla 385 kilometrillä niistä ei olisi ollut mitään hyötyä, joten oli oikea veto jättää ne kotiin.
Laukaassa yritin jälleen ajella jonkin matkaa kevyen liikenteen väylää pitkin. Eksyin kahdesti reitin mutkitellessa sinne tänne ja opasteiden puuttuessa kokonaan, ja lisäksi vasta-aurattu väylä oli aivan hirveä ajaa. Auraa oli täälläkin säästelty, ja niinpä pinnalla oli sellainen 2cm melkein pakkautunutta lunta, joka petti renkaan alla ja teki ajamisesta varsin hankalaa. Miksei tätä voi tehdä kunnolla, niinkuin Oulussa yleensä?
Saavuin Jyväskylän urbaanille Seppälän teollisuusalueelle hieman kahdeksan jälkeen noin 368km mittarissa. Aikaahan olisi paikalliseen auringonnousuun (09:43) tai lähtöpaikan mukaiseen Oulun auringonnousuun (10:30) vielä runsaasti, joten käänsin Pappiskan jälleen vastatuuleen kohti Palokkaa. Iloisena yllätyksenä sinne johtava kevyen liikenteen väylä oli aurattu jopa hyvin ja hyvällä, kapeahampaisella terällä.
Pappiska (ja kuvaajan heijastuma) Matkakeskuksella sunnuntaiaamuna klo 09:43, 393km mittarissa. Kuva: Pekka |
Kaheli saapui todistetusti Jyväskylään, 400km mittarissa klo 10:08. Kuva: Salla |
Jyväskylän varikko tarjosi myös lämpimän safkan, ja kyllähän pasta ja jauhelihakastike maistuivat! Samalla lorahti litra rasvatonta laktoosivammaisten maitojuomaa alas kummallisen nopeasti, ja kohta olikin aika tähdätä illan viimeiseen bussiin kohti Oulua.
Kaheli lähtee todistetusti Jyväskylästä (kohti Matkakeskusta ja bussia Ouluun) klo 16:10. Kuva: Tuomas |
Pappiska bussin ruumassa. Kuva: Pekka |
Ah niin ihanan tunnelmallisia joulukoristeita bussissa. Kuva: Pekka |
Tässä vielä GPS-jälki reissusta. Jälki on väritetty nopeuden mukaan, ja selite näkynee vasemmassa alakulmassa. Reissun keskinopeus taukoineen kaikkineen oli 20,2km/h ja ajonaikainen keskinopeus 22,0km/h. Maksiminopeus oli 48,5km/h ja nopein 5km pätkä meni keskinopeudella 25,5km/h (190 - 195km)
Katsohan yo. linkista reissun GPS-jälki. Kartta: OpenCycleMap.org |
Reissun statistiikkaa Locus Mapsista. |
Reissulla kului:
- aivan liian vähän vettä
- 1x Royal-suklaapatukka
- 1x huoltoasemasämpylä
- 1x proteiinipatukka
- 1x nakkipaketti
- 2x Twix
- 3x myslipatukka
- 2x banaani
- 4x karjalanpiirakka
- 2x croissant
..eli ei juuri mitään. Synkkiä hetkiä ei juuri ollut, mutta muutaman kerran meinasi ehtiä iskemään energiavaje. Vielä hieman paremmin pitäisi tuntea kroppa, juoda tiheämmin ja syödä vielä ehkä vähän tasaisemmin pieniä määriä koko ajan. Ja hampaat kiittävät.
Kiva reissu. Mitäs keksitään ensi talvipäivänseisauksena? Ehkä vastaava reissu maastossa, kuten Mikko & kumppanit tänä vuonna tekivät? No, ei luvata vielä mitään *virn* ;)
Hurja reissu, pappiskalla. Mihin kaikkeen tuo pyörä vielä joutuu Pekan kanssa. On sillä ajettu, kaupungin kadut, asvaltti pätkät taajamiin, soratiet sivukylille ja polut nuotiopaikoille.
VastaaPoistaNostan kypärää, nyt saat syödä jouluruokia huolella.
impressive DD
VastaaPoista